مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21557 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دختري 20 ساله ام كه در خانه بداخلاق در بيرون منزوي و گوشه گير مي باشم چگونه اخلاق خود را تغيير بدهم
از خواندن نامه شما و پريشاني هاي ذكر شده در آن و اين كه دانشجويي در حين تحصيل و در سنين رشد و كمال، اين چنين دستخوش نگراني هاي روحي است، بسيار متأثر شديم. پس هم دردي ما را پذيرا باشيد. آنچه از نوشته هاي شما برمي آيد، آن است كه اسير چند مشكل شده ايد كه اهم آنها عبارت است از: 1- خودناباوري و عدم اعتماد به خويشتن، 2- كج خلقي با اطرافيان، 3- مشكلات خانوادگي. درباره مطلب اول، به نظر مي رسد بنا به دلايل مختلف تربيتي و محيط، شما به ميزان زيادي خود را دست كم گرفته ايد و نتوانسته ايد اعتماد به نفس لازم را به دست بياوريد. از همين رو با ناباوري با قبولي در دانشگاه مواجه مي شويد و يا اين كه خود را براي حل مشكلات ناتوان مي بينيد و بالاخره گوشه گيري و كج خلقي پيشه مي كنيد. حال بايد ديد ريشه اين نوع نگرش كجاست؟ در خانواده است؟ در محيط است؟ و يا... . البته بسياري از اين عوامل دخيل بوده و هستند؛ ولي يك عامل اساسي و مهم وجود دارد - كه هم در دسترس مي باشد و هم قابل تغيير است - و آن قضاوت شما نسبت به خود است. آري شما آن گونه زندگي مي كنيد كه فكر مي كنيد. {Sاي برادر تو همه انديشه اي # مابقي خود استخوان و ريشه اي S} شما بحمداللَّه هم از استعداد خوبي برخورداريد؛ زيرا توانسته ايد بدون درس خواندن جدّي، در كنكور قبول شويد و هم از قريحه و ذوق سرشار هنري برخوردار هستيد. چيزي كه هست، اين كه هنوز نتوانسته ايد با خودتان كنار بياييد. شايد از مشكلات خانوادگي و يا معلوليت خواهرتان رنج مي بريد و... ولي آيا مي دانيد كه اساساً مشكلات سازنده آدمي است؟ مثلاً همان قريحه شاعرانه در شما از كجا پديدار شده است؟ شما بايد مشكلات را، پل هايي براي پيشرفت و ترقي خود قرار دهيد، نه بهانه اي براي غصه خوردن و واماندن. به گفته يكي از دانشمندان: «تو روحيه خود و تفكر خود را تغيير بده، دنياي اطراف تو تغيير خواهد كرد». بنابراين؛ اولاً، از اين به بعد يك الگوي شخصيتي مناسب براي خود تصور كنيد؛ شخصي كه شاداب است و از مشكلات نمي هراسد، به خود اعتماد دارد، بدخلقي نمي كند و دائماً اين شخص و اوصاف او را در ذهن خود مرور كنيد. دوم اين كه هنگام آرامش بدن - به ويژه به هنگام خوابيدن - اين جملات را تكرار كنيد: من قادر هستم خود را آن گونه كه بايد باشم، بسازم. من مي خواهم فردي شاداب و با روحيه باشم. من چيزي از ديگران كم ندارم، مي خواهم برخورد خوبي با مادر و اطرافيان داشته باشم. سوم اين كه ارتباط خود را هر چه بيشتر با خداوند محكم كنيد و سعي نماييد با شناخت او، همه عشقتان را به او نثار كنيد. اگر بتوانيد شب ها اندكي قبل از اذان، بيدار شويد و نمازي بگزاريد، و سحر را بيدار باشيد، بسيار نقش مؤثري در تقويت روح و شادابي آن دارد. چهارم اين كه كتاب هاي اخلاقي و عرفاني را دائماً در دسترس داشته باشيد و هر از گاهي آنها را مطالعه كنيد؛ مانند: معراج السعاده، مثنوي معنوي، اربعين امام خميني، اشعار عطار، حافظ، سعدي و... . درباره ازدواج، اگر فردي كه از نظر اخلاقي و ديني مناسب بود و از شما تقاضاي ازدواج كرد، آن را رد نكنيد. البته توصيه نمي كنيم كه فوراً قبول كنيد؛ ولي به گونه اي برخورد كنيد كه مجالي براي بازگشت باشد. در مورد بيماري خواهرتان نيز نگران نباشيد، شما مي توانيد در اولين گفت وگوها اين مسأله را با كمال صداقت مطرح كرده و از آن بگذريد. اگر كسي واقعاً خواهان شما باشد، اين موضوع را نيز خواهد پذيرفت.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.